Träffar

Välkommen


Kommande träffar 2024 – bläddra ned för information


28 aug kl 16:30-19:00
Lamberts hörna, Dieselverkstaden, Sickla


Facilitera mera! Elva röster om att leda möten i praktiken

Bokrelease

Välkommen på releaseparty för vår nya bok om facilitering

Svenska Faclitatornätverket har nöjet att bjuda in dig till ett exklusivt releaseparty för att fira lanseringen av vår nya bok om facilitering! Detta är ett unikt tillfälle att lära känna författarna, nätverka med andra intresserade och få en förhandstitt på de insikter och verktyg som boken erbjuder.

Vi ser fram emot en inspirerande kväll fylld med intressanta samtal, mingel och möjligheter att dela erfarenheter kring facilitering. Missa inte chansen att vara en del av denna spännande resa mot att förbättra möten och processer! 

Boken kan köpas till rabatterat pris!

Begränsat antal platser.

20 maj kl 14:00-17:00
Magnus Ladulåsgata 1, Stockholm


Jeanette Almberg

Anna Gullstrand

Eva Abrahamsson och Ralf Wisniewski, styrelsen SFN

Klädval, metodbank och förberedelser

Framgången med SR’s metodbank
Vi gästas av Jeanette Almberg, chef för SR-akademin vilken stöttar ständigt lärande på Sveriges Radio. Hon kommer att berätta om den transformation inom lärande och fortbildning som nyligen gjordes bland organisationens 1 800 medarbetare. Vi kommer att få ta del av lärdomar vid införande av deras metodbank och själva få prova några av metoderna. Jeanette kommer även att berätta hur SR aktivt arbetar med facilitering som kompetens och vilken roll den kommer att spela framöver – i den egna verksamheten som på arbetsmarknaden i stort.

Vi utforska möjligheter med förberedelser
Som traditionen påbjuder kommer vi att arbeta med eget lärande och dela med oss av den samlade kunskap, kraft och erfarenhet som medlemmar i nätverket besitter. Denna gång ska vi utforska vad vi kan göra Före och som leder till bättre möte, workshop och processer. Vi kommer att fokusera på såväl hur gruppen kan förberedas mentalt som handfasta övningar lämpliga att göras i förväg i syfte att maximera tiden och resultatet under sammankomsten. Övningen leds av facilitatorerna Eva Abrahamsson och Ralf Wisniewski, medlemmar i SFN styrelse.

I bokens spår och med individen i fokus
Anna Gullstrand är sedan länge en av Sveriges starkaste förespråkare för facilitering som kompetens och hennes bok Facilitera! utsågs till årets HR-bok år 2020. Kompetensen facilitera har hon praktiserat på en rad positioner allt sedan utbildningen på Hyper Island och idag leder hon Mentimeter med ambition att utveckla den allra starkaste medarbetarorganisation. Vi kommer att få ta del av hennes resa med facilitering, blicka framåt och prova på metoden SCARF.

Vår värd och sponsor av träffen är The Park som erbjuder gäster och medlemmar Coworking och Community. Deras lokaler är skapade i syfte att inspirera och stödja kreativitet och entreprenörskap. Här kan grupper samlas för konferenser, streaming studios, hybridmöte och workshops i eventlokaler och mötesrum.

Anmäl dig här

11 april 2024 kl 15:00-17:00
digitalt möte

Photo by Michael Skok on Unsplash

Titta i backspegeln och kör framåt

Backspegeln

  • Vi jobbar vidare med material som vi har tagit fram på tidigare nätverksmöten.
  • Vi använder Menti – för att jobba vidare med frågor kring psykologisk trygghet mm

Framruta – framtiden och prova på

  • Vi ska testa några olika digitala incheckningsövningar, för att utvärdera om de fungerar bra att använda i ett digitalt möte.
  • Vi i styrelsen ser över och vill vidareutveckla vår vision för nätverket. Vi har därför ett kort grupparbete där vi ska
  •  samla in förslag på aktiviteter som ni medlemmar tycker att vi ska genomföra i närmaste året.
  • Eva Abrahamsson kommer att presentera en metodik som hon har använt i samband med det agila arbetssättet. Ett sätt att utvärdera en sprint på djupet så att man får fram aktiviteter som leder till ständiga förbättringar i linje med det agila arbetssättet.

Anmäl dig här

29 jan kl 08:30-10:00
digitalt möte

SFN årsmöte

Välkommen att delta på årets viktigaste möte. På årsmötet rapporterar styrelsen vad som hänt 2023, val av styrelse för 2024 och planering av verksamhet 2024. Kom och påverka!

Anmäl dig här

20 nov, kl 13.00-15.30
digitalt möte

Utforska facilitering i en virtuell värld

Vi bjuder nu in till en något modifierat nätverksträff som kommer ske helt digitalt.
En träff där vi gemensamt utforskar och spånar kring användningsområde för att använda en virtuell miljö vid ett uppdrag. En virtuell miljö kan skapa känslan av mer närvaro och att du och deltagarna är på samma plats då ni ses i en gemensam värld digitalt. Det finns ett antal olika virtuella miljöer som är i två eller tre dimensionellt format. Vi kommer att testa Mibo som miljö i mindre grupper och sedan gemensamt utforska hur en miljö likt denna kan utmana men även stärka och utveckla nya möjligheter i ett uppdrag.
Övergripande schema
Kl.13:00 Introduktion
Kl.13:15 Gruppvis testa den virtuella miljön Mibo
Kl.14:00 Återsamling och gemensam summering av upplevelsen
Kl.14:15 Exempel från Maria på användning av virtuella världar i insats
Kl.14:45 Utforskande gruppsamtal: dialog hur virtuella världar kan stärka och utveckla
faciliteringen
Kl.15:15 Redovisning i storgrupp
Kl.15:30 Summering och avslut

Anmäl dig här

15 oktober, första steget
Skriv bok om facilitering tillsammans

Tillsammans skriver vi en bok om facilitering

Vill du vara med och skriva en bok om facilitering? Syftet är att sprida insikter och kunskaper om facilitering. En bok som väcker intresse att skapa mer effektfulla möten i arbetslivet.
Vi skriver tillsammans i föreningen. Var och en ansvarar för sitt kapitel, styrelsen skriver en inledning och är redaktionskommitté. Du förbinder dig att köpa minst 50 böcker till självkostnadspris (100 kr) och sprida eller sälja i ditt nätverk.
Gör så här: Anmäl intresse genom att skicka in en Rubrik och berätta kort vad kapitlet ska handla om senast den 15 oktober till info@facilitatornatverket.se
Den 30 oktober återkommer vi med vilka som valts ut. Under november skriver du och 30 november mejlar du texten. Texterna sammanställs och korrektur kommer under december. Boken lanseras Q1 2024.
Vi bjuder in alla medlemmar och ser fram emot bidragen. Det kan vara ett kundexempel, en metod, dina bästa tips som facilitator, framtidens facilitator, hur AI kan hjälpa oss, en gång var det kaos och dina lärdomar från det… Bolla gärna idéer med varandra.

29 sep, kl. 09-16
Hybrid-möte

Tillsammans utforskar vi facilitatorns framtida roll

Varmt välkomna till en fullspäckad dag där vi tillsammans kommer att utforska vår framtida roll som facilitatorer och ge oss själva möjligheten att stärka vår kunskap för att möta framtiden med tillförsikt. Och vi finns här för att stötta varandra och skapa en varm och trygg atmosfär där vi kan växa och lära oss tillsammans.

Vi ser med stor spänning fram emot att lyssna på den välmeriterade föreläsaren Katarina Pietrzak, forskare och senior projektledare inom området livslångt lärande på RISE. Hon kommer att dela med sig av sin expertis och ge oss värdefulla insikter om betydelsen av livslångt lärande. Genom att fokusera på denna viktiga aspekt får vi verktygen vi behöver för att aktivt delta i framgångsrika mötesmiljöer i den snabbt föränderliga digitala framtiden. Det kommer att vara en inspirerande och kunskapsrik session som vi ser fram emot att ta del av tillsammans.

Vi har också förmånen att inspireras av  Mia Liljeberg från Ponteo, som arbetar med smarta ledare som vill uppgradera för att få hållbart högpresterande i en digital tid. Genom föreläsningar, facilitering, coaching och konsultinsatser hjälper hon ledare och organisationer att bli adaptiva, snabba och effektiva.  Hon är IAF CPF certifierad professionell facilitator och INIFAC CVF Certified virtual facilitator. Tillsammans med Mia kommer vi utforska vad Artificiell Intelligens (AI) framfart inbär för oss som facilitator, nu när det har blivit så tillgängligt för oss alla. Vilka förväntningar ställer det på dig? Hur kan du planera, facilitera och dokumentera och ta hjälp av AI och ChatGPT? Vilka kritiska etiska övervägande måste vi vara uppmärksamma på?

Genom att öppna upp för dessa diskussioner och lära oss tillsammans kommer vi att kunna stå rustade inför framtidens utmaningar och möjligheter. Anmäl dig här.

22 maj 2023, kl. 13:00-16:00
Hybrid-möte

Skapa stark företagskultur med hjälp av värderingar

Företag har ofta värderingar uttryckta i ord, men vad betyder orden egentligen? Och hur påverkar de oss i vårt dagliga arbete?

I workshops med fokus på företagskulturen kan vi involvera medarbetarna genom att reflektera och skapa en samsyn kring värderingarna och dess innebörd i vardagen.

Med olika övningar kan vi öka förståelsen för varandra och hur olika beteenden påverkar vår arbetsmiljö.

I denna workshop gör vi övningar som öppnar upp för dialog kring mjuka värden. Vi kikar också på konkreta aktiviteter för att skapa en stark företagskultur.

Susanne Lövgren, konsult med fokus på förändringsledning och företagskultur

24 mars 2023, fm
Zoom-möte

Ulrika Eklund,
Konsult/trainer Genuine Contact
Eva P Svensson
Ledarskapskonsult/trainer Genuine Contact

Whole person process facilitation

”Designa möten som bjuder in hela människan. Workshop i skapandet av inkluderande och effektiva möten”

”Vill du skapa möten där alla deltagare känner sig sedda och hörda? Där varje individs styrkor tas tillvara för att skapa bättre resultat? Då är denna workshop för dig! Lär dig hur du kan designa möten som bjuder in hela människan och möjliggör för deltagare att bidra utifrån sina unika styrkor. Genom praktiska övningar och verktyg, kommer du att lämna workshopen med färdigheter för att skapa inkluderande och effektiva möten.”

Ulrika Eklund, konsult med fokus på jämställdhet och möten för delaktighet, trainer i Genuine Contact

Eva P Svensson, ledarskapskonsult och trainer i Genuine Contact

2022, 8 december kl 15-17
Zoom-möte

Tommie Cau
Hjälper ledare och varumärken att bli framgångsrika

Framtidens arbetsplats – facilitatorns största dröm? 

Välkomna på en träff med spaningar och frågor om facilitatorns roll och möjligheter på framtidens flexibla och hybrida arbetsplats. Arbetslivsstrategen och facilitatorn Tommie Cau från Future Work Labs presenterar 5 konkreta scenarier för framtidens arbetsliv och kontor och frågar sig om inte just facilitering är nyckeln till framtiden. Hur kan facilitatorn underlätta den hybrida strategi som många organisationer har bestämt? Vad blir facilitatorns roll på det framtida kontoret där upplevelse, kultur, gemenskap och kreativitet smås blir centrum? Och måste inte alla internt få svart bälte i virtuell facilitering om vi aldrig ses fysiskt? Vi diskuterar och grupparbetar kring frågor som kommer hjälpa både Tommie och oss skapa mer värde för de vi jobbar med. Läs mer om Tommie Cau.
Anmälan: Som medlem får du inbjudan via epost efter heldagsmötet – spara datum så länge :-). Är du inte medlem är du välkommen som gäst. Kontakta oss.


2022, 9 november, heldag,
Fysiskt- Iterums lokaler

Elin Persson
Partner och senior instruktör, Dale Carnegie Sweden

Elin Persson har en stor variation på uppdrag med bland annat program inom kommunikation, ledarskap, digitalt genomslag samt affärsmannaskap. Projekten är antingen i öppen regi eller genom kundanpassningar. Senast avslutade Elin en större ledarskapssatsning för samtliga chefer och ledare på Forsmark, Vattenfall.

Komedi och tragedi – Hur kan vi facilitatorer hantera och mötets sol- och skuggsidor?

Det vi tränar på regelbundet blir vi bättre på. Det innebär om vill vi växa i vår roll som facilitatorer och bli tryggare, starkare, mer energifyllda så behöver vi träna på det regelbundet. Detta kommer inte av sig självt. Det handlar om att ha rätt inställning och kunskap, samtidigt som vi ökar vår medvetenhet och anstränger oss i intention varje dag för att bli bättre. Det är en process i livslångt lärande som kan liknas vid en tävling utan målsnöre, det tar aldrig slut däremot kan vi hela tiden bli mer innovativa och ständigt vara nyfikna på nya sätt att arbeta.

Upplägg för dagen
08.30 Förmingel
09.00 Inledning
Incheckning med tema psykologisk trygghet
workshop del 1
lunch
workshop del 2
utcheckning, valberedning, önskemål på nätverket
16.00 slut

Workshopen – Vad kan du se fram emot?
Det är en aktiv workshop med fokus på praktisk implementering som präglas av högt tempo och mycket aktivitet. Vi kommer att få träna i en stödjande och utmanande atmosfär för att skapa många insikter och långsiktiga skiften. Du kommer få metoder, verktyg och kommunikativa strukturer som hjälper dig i din facilitatorroll och som person. Vi gör detta genom bland annat träning som stärker vår flexibilitet och förmåga att hantera andras åsikter och perspektiv i syfte att öka samarbete, inkludering och den psykologiska tryggheten. Resultatet blir att du uppfattas som en öppen, tydlig och förtroendeingivande ledare. Du får med dig storytelling-teknik, struktur för att skapa intresse, teknik för att hantera olika åsikter samt hur vi hanterar ickeverbal kommunikation som facilitatorer.

Anmälan
Som medlem ska du ha fått inbjudan via epost där du kan klicka in din anmälan. En gäst per medlem är välkommen och som gäst tillkommer en kostnad på 200 kr för fika och lunch. Anmälan är bindande och inbetalning för eventuell gäst sker via PG 30 50 79-6.  Om du saknar inbjudan eller har andra frågor kring anmälan Kontakta oss


2022, 27 september kl 13.00-16.00
Zoom-möte

Mette Lindgren Helde
Expert på interkulturell kommunikation och konfliktlösning och IAF certifierad facilitator

”Facilitera med interkulturell kompetens – Hur blir det bra?

Tillsammans kommer vi utforska faciliteringsuppdrag där faciltatorns interkulturella kompetens behövs – och kanske utmanas. Till exempel: 

  • När kulturella skillnader kopplade till olika bakgrunder (t.ex. profession/ utbildning/ etnicitet) eller språk, beteende, normer och värderingar (t.ex,. religion eller organisation) upplevs ha betydelse för uppdraget – och deltagarna; 
  • När teman som tas upp i ett möte/en session handlar om kulturmöten och kanske kulturkrock på något sätt 
  • När ”kultur” helt plötsligt ”seglar upp till ytan” och blir närvaronde som något vi behöver förhålla oss till i ett möte/en session.  

Formatet blir en blandning av korta inspel om interkulturell kompetens kopplat till faciliteringskontexten och facilitatorrollen, övningar samt dialog och reflektion. Mette kommer även presentera www.kompetensverkstaden.se – en gratis resurs som kan användas i utbildningssyften där facilitering är en kärnmetodik.

Mette Lindgren Helde är expert på interkulturell kommunikation och konfliktlösning och IAF Certified™ Professional Facilitator sam författare till utbildningsmaterial. Mette arbetar båda som utbildare, process- och projektledare och facilitator i eget företag – i Danmark, Sverige och globalt. Hon bor i skogen i Småland och är stärkt dedikerat till omställning mot en mer hållbar värld. Se mer om Mette här: https://www.linkedin.com/in/mette-lindgren-helde-13b2426/ , mette@emerging.earth, www.lindgrenhelde.com, https://www.emerging.earth/event/kulturmoten-2-0-stark-din-interkulturella-kompetens/ 

Tidigare träffar


2022, 17 maj kl. 13.00 – 16.00
Hybridmöte

Maria Ståhl, Process- och projektledare

Att leda och facilitera för ett gemensamt lärande”

Maria Ståhl faciliterar processen och utgå ifrån VAD lärande är, VARFÖR lärande är viktigt och HUR du kan leda och facilitera för ett gemensamt lärande. Utgångspunkt från övergripande forskning om lärande samt EU:s nyckelkompetens ”Lära att lära” samt folkbildningens kraft att lära för att veta tillsammans. 

Upplägg

  • Visst förarbete i att lyssna på en podd alternativt se en film samt reflektera kring någon specifik frågeställning. 
  • På träffen: Varva kortare föreläsningsinslag med gruppsamtal och övningar. 
  • Efter träffen: Egen reflektion utifrån utvalda frågor. 

Maria Ståhl, brinner för lärande och skapa förutsättningar för förändring och utveckling. Jobbar till vardags på Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna som process- och projektledare. Stödjer våra medlemsförbund och kollegor i distrikten att skapa strategier, strukturer och faciliterar olika processer och utvecklingsarbeten. Nyfiken och gillar att utmana mig med att testa nytt och utforska olika vägar mot målet.


2022, 24 mars kl. 13.00 – 16.00
Zoom-möte

Lasse Frisk, Ledarskapskonsult

”Facilitering och Praktisk Arbetsmiljö på Distans”

Lasse tar oss med på en resa inom Arbetsmiljöområdet. Vi kommer att ha fokus på den Organisatorisk och Sociala Arbetsmiljön och vi kommer att pröva på några verktyg för att Undersöka, Riskbedöma och Åtgärda ohälsoproblematik men också få öva på hur vi kan främja hälsas ute i våra organisationer. Vi kommer också beröra de utmaningar vi har ställts inför under de senaste 2 åren med distansarbete men också det som sker nu med en återgång till det ”nya normala”

Dessutom kommer vi som vanligt att ha mingel och samtal där vi får byta erfarenheter och klokskaper med varandra

Lasse Frisk är medlem i Facilitatornätverket sen 10 år tillbaka  och jobbar konsult med Ledarskap, Arbetsmiljö, Grupputveckling och Facilitering. Två hjärteområden är ”Involvering ”och ”det goda samtalet”

Anmälan: Som medlem får du inbjudan via epost. Är du inte medlem är du välkommen som gäst. Kontakta oss


2021, 23 november
Heldagsmöte

Annika Sundh Mailing
Pedagog och diplomerad uttryckande konstterapeut

Ovisshet, vitalitet – tillit”

Annika leder oss genom ovisshet – vitalitet – tillit och tillsammans utforskar vi olika konstnärliga gestaltningsformer och hur en extraordinär tid påverkat oss som människor och processledare. Vi undersöker och hjälper varandra att göra upptäckter och synliggöra det som uppstår i spänningsfältet mellan våra olika tankar och känslor inom och mellan oss.
Vi reflekterar tillsammans över metodernas möjligheter, lämplighet och utmaningar för oss i vårt uppdrag i förändrings och utvecklingsarbete.

Lunch för medlemmar och vi erbjuder även till gäster till självkostnadspris

”SFNs fortsättning
Med hjälp av en variation av workshopmetoder spanar vi på framtiden samt arbetar fram underlag för vidare beslut till årsmötet i februari. Vi använder rummet, golvet och väggarna och utforskar möjligheter att genomföra kreativa övningar i en hybrid form. Workshopen riktas sig främst till medlemmar som kan delta både fysiskt och digitalt.


2021, 29 september
Vår roll i det ”nya konferensrummet”

Vi gör en omvärldsbevakning av ny teknik som passar när kraven är högre,  t.ex. vid hybridmöten, många deltagare,  säkerhet eller sändnings-kvalitet. Vi reflekterar över vad som kommer att krävas av olika roller för att få detta att fungera, samt konsekvenser av tekniken.

Träffen genomförs som ett hybridmöte med en panelgrupp i rummet  och övriga online. Genomförandet sker i samverkan med teknikbolaget E11even och deras nätverk.

Programmets innehåll i korthet

  1. Genomgång av teknik och säkerhet – vad är det vi ser i rummet och hur hänger det ihop?
  2. Rollfördelning och kompetenskrav för digitala möten med högre krav
  3. Möjligheter och begränsningar för dialog & engagemang


2021, 27 maj kl 14-17

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är HYBRIDBILD-1024x576.png

Facilitera hybridmöten

På denna nätverksträff utforskar vi tillsammans hur vi kan facilitera ”post-corona”. Många säger att hybridmöten – möten som är en blandning mellan fysiskt och digitalt – kommer att öka. Vi facilitatorer behöver förbereda oss på hur vi kan skapa delaktighet för alla deltagare även i dessa möten. Hur gör vi det? Hoppa in i förarsätet och utforska detta med andra facilitatorer. Vi tror på att vi i Svenska Facilitatornätverket har kompetensen!
Vi kommer att avsluta träffen med en digital AW och en överraskning.

Mötet var mycket välbesökt och tillsammans skapade vi vår egna tidsaxel, fångade utmaningar med hybridmöten kreerade förslag på hur vi kan leda olika delar av hybridmötet. Samtliga deltagare kunde ta del av dokumentationen efteråt. Hör av dig ifall du är nyfiken 🙂


2021, 20 april, kl 09.30-11.30

SFNs hjärngym

Häng med till hjärngymmet. Vid denna nätverksträff tränar vi våra hjärnor och övar upp vår styrka i att skapa socialt deltagande på distans. En mindworkout och träningspass för positiv social utveckling i det digitala mötesrummet. Målsättningen för träffen är att inspirera, utveckla och sprida metoder och verktyg för mellanmänsklig social interaktion som facilitatorn kan använda vid digitala möten. 

Mötet var mycket uppskattat då det bjöd på flera sociala aktiviteter som incheckningskort, konstrunda och att vi tillsammans skapade nya aktiveter som ”vinprovning on line”, ”vem bor här” och ”räck upp handen om du håller med” och dans med Jerusalema.